onsdag 17 februari 2010

Såhär ligger det till!

Nu har jag hittat ett bra syfte med min blogg. Med lite redigering av namn och utseende så gör jag nu en "nystart", och istället för att bara ordbajsa så ska jag fösöka anvädnda den till att dokumentera min progress till mitt mål här i livet (i alla fall yrkesmässigt). Denna blogg kommer följa mig och min resa genom de fyra åren som krävs för att bli Naprapat! Jag sökte in till Naprapathögskolan i Stockholm hösten 2009 och fick reservplats utan att bli inkallad. Även om det självklart fanns en viss besvikelse och sorg accepterade jag ganska snabbt detta besked och såg istället en möjlighet att nyttja min utbildning, som jag nästan var klar med vid tillfället - Nämligen att starta eget och arbeta som massör.

Så efter en sommar med lite varierande arbeten te.x medeltidsveckan och kappitelhusgården så startade jag eget företag som enskilld näringsidkare och fick tillslut ett rum på studentkåren Rindi att hållas i. En helt underbar start, både med läge och rent ekonomiskt. Så från augusti 2009 till januri 2010 var det min huvudsakliga arbetsplats. Med en växande kundkrets såg det ut att gå bra och jag kunde till och med plocka ut en lön på några tusenlapper till jul.

Nu har jag en ny lokal! Med med mer än dubbla storleken och dubbelt så bättre läge får man räkna med mer än dubbet så mycket i hyra! Och med sega månader som januari och februari som man hört så många företag prata om känns det lite segt nu.

Åter till Napratap-pratet... men kommer jag in på NPH (Naprapathögskolan) då? Jag tror att mina chanser är ganska stora. Då det är meriterande att ha sökt förrut, och att jag ska gå preparandkursen ökar chansen ganska mycket. Annars får jag hoppas att de ser passionen i min ansökan. På NPH går det alltid 5 årskurser varav en börjar till våren. Dvs att var fjärde år är det en intagning på våren och nästa gång är 2011. Vilket då i sin tur betyder att kommer jag inte in ht 2010, kan min ansökan ligga kvar till vt 2011 och i värsta fall har jag åter igen chans ht 2011.

Detta kommer bli en lång resa med många stora satsningar och en del föluster! Jag kommer ev. få lämna Annie och Wilja i visby, eller vart hon nu tar vägen, för att då flytta till Stockholm, en stad som annars ligger långt ner på min städer-att-bo-på lista. Mitt lån på CSN kommer i slutligen att vara någonstans runt en halv miljon. Och jag kommer att få sitta med nästan i 100-tals böcker och tvinga i mig många hundra koppar kaffe för att orka ta mig igenom dem! Men vad gör man inte när man verkligen har en passion, ett mål, en dröm, när man verkligen brinner för en sak!

/Den blivande Naprapaten
M

1 kommentar:

Bermudabenny sa...

Ett annat perspektiv på ett naprapatbesök :)

http://greetingsfrombermuda.wordpress.com/2010/03/05/naprapaten-1-jag-0/