torsdag 4 mars 2010

En dag boggens namn bli sanning!

Jag längtar nu, mer än någonsin, att få börja studera på NPH. Att driva eget företag är tungt och inte till någon ekonomisk fördel just nu, och inte så mycket i förra årets senare halva heller. För att få kunder måste man synas och höras, för det är med de nöjda kunderna man sedan får fler kunder. Men utan något större kapital i nuläget finns det ingen möjlighet att ta sig råd med te.x en annons i lokaltidningarna även om jag fick ett fördelaktigt erbjudande. Så det blir till att skriva ut a4 ark och sätta upp runt i affärer och nere på högskolan, eftersom jag ger dom en ganska stor rabatt. Nackdelen är att vi inte har bläck i någon av de två skrivarna vi har hemma...så måste få tillgång till skrivare nere på skolan eller nått liknande.

Eftersom jag knappt får in pengar till hyran i min lokal kan jag inte heller få ut pengar till att betala hyran hemma - och än mindre till övriga räkningar eller mat hemma, så har jag fått jobba extra nu efter jul, så vid tillfällen har jag haft 3 under samma dygn. Det första jobbet jag fick som extra var att hoppa in och dela ut tidningar igen. Dock med bättre omständigheter än sist, och bättre betalt om jag kommer ihåg rätt. Nu är "budboken" som vi går efter mycket bättre än sist, och vi får låna en cykel som är anpassad för jobbet! Om man har en egen får man iofs ersättning för den, men då ska man ha en också. Men nu har jag fått ett fast distrikt som jag kommer att köra måndag, tisdag och onsdag (annars är det även torsdag fredag och lördag), och mellan timmarna 02.00 till 06.00. Men det tar inte ens hälften av den tiden om man får lite rutin.

Det andra jobbet jag haft är på Ringmurens Telemarketing. Japp, jag sålde underkläder genom TM. Men jag har faktiskt inte så mycket negativt att säga om RTM. Har trivts bra där, och haft ganska många trevliga samtal ändå och tjänat en ganska fin hacka. Jag sa ju upp mig nu när jag fick min runda med tidningarna, dock funderade jag på om jag kanske inte skulle gjort det. Kanske kan fortsätta jobba där, men bara torsdagar och fredagar? dom har ju som krav annars att man ska jobba minst 3 dagar/veckan, och dom har inte öppet fredag och lördag. Kan ju prova ett tag och se om man orkar det. Orkar man bara sitta i telefon och repetera samma sak 50-100 gånger varje kväll så är det ganska lätta pengar... Vi får se hur det känns nästa vecka då jag har mina sista dagar...

Nåja...of 2 bed.

Inga kommentarer: