fredag 23 april 2010

Preparandkurs!

Jag är dålig på det här med att uppdatera en blogg...

nåväl, första och andra delen avklarad. Bokade nyss färja för att ta mig till den tredje delkursen som är i morgon. Och som de andra gångerna åker jag på fredag, mao idag.

Första delen var som en intensivkurs i Anatomi. 2 heldagar (9-16) med stolsittande intensivinlärning! Man var lite mosig i huvudet efter sista dagen. Vi gick igenom de flesta skelettera musklerna, skelettdelarna och nerver och hade en riktigt bra föreläsare och naprapat som hette Linus (nått efternamn som jag ej kommer ihåg nu). Det blev en del repetition för min del men med mycket nytt också. Nervsystemet hade jag inte så stor koll på, så det var mycket nyttigt.

Andra delkursen var massage. Fram till lunch första dagen hade vi teori och det var nu naprapaten och rektorn för Naprapathögskolan som föreläste, Anders Mattsson-Coll. Otroligt bra och givande då han pratade mycket om smärta och hur och varför vi upplever den. Lite mer ingående om te.x. port-teorin m.m. Resten av tiden lärde vi oss massera. Jag fick lära mig en del nya grepp som jag tror kan komma till nytta sen. Det ska nog fungera att blanda in eventuella grepp i mina befintliga behandlingar.

Del tre, med start i morgon, kommer handla om naprapati och vi kommer se hur en naprapat utför en behandling. Tror vi också skulle prata lite om celler och dess uppbyggnad. Men det återstår att se. Mycket spännande ska det bli.

Har bott de senaste gångerna hos en god vän, Erik Slesgård, i Nynäshamn. Är mycket tacksam för detta! Mycket skönt att slippa bo på ett hostell eller nått liknande. Denna gången ska jag bo i sthlm mellan lördag och söndag, hos en förhoppningsvis blivande klasskamrat. Och med ett gångavstånd på 15 minuter till skolan så är jag tacksam till Victor. Thats convenient! =)

The soon-to-be Naprapath signing out!

Inga kommentarer: