fredag 5 mars 2010

Nuläget!

Så här ligger det till! Sista ansökningsdagen till höstterminen 2010 för Naprapathögskolan är 29 april! Så det är en stund kvar. Men med samma ansökan kan man söka till Vårterminen 2011 eftersom de vart 4e år tar in en klass på våren vilket då betyder att jag kan söka ht 2010, vt 2011 och om inte det går ht 2011. Så jag behöver bara vänta ett halvår om det skulle skita sig helt. För låt oss vara helt realistiska. Det är andå 75 som kommer in av ca 300 sökande! Dock fick jag ju reservplats sist. Så mina chanser är inte helt fuckade! Om jag nu kommer in till ht 2010 så börjar jag med en naturvetenskaplig introduktionskurs 11 augusti eftersom jag inte gick naturvetenskap under min gymnasietid.

I övrigt så kommer detta vara vad som läses under de fyra åren man sitter vi skolbänken på NPH!

Anatomi 21p

(numret i början avser termin)

1 Anatomi A

1 Anatomi B

1 Nervsystemet

Fysiologi 15p

2 Fysiologi 1+2

3 Tillämpad fysiologi & näringslära

Forskningsmetodik 9,75p

2+3 Vetenskaplig metod

6 Forskningsmetodik

7 Projektplansarbete

Naprapati 124,5p

1+2 Mjukdelstekniker

3+4 Ledbehandling 1

5+6 Ledbehandling 2

7+8 Fördjupning

5 Elektroterapi

2-8 Verksamhetsförlagd undervisning

5 Ergonomi

Idrottsmedicin 15p

3 Funktionell träning och rörelseanalys

6 Idrottsmedicin

Medicinska ämnen 47,25p

1 Cellmedicinskt block

2 Mikrobiologi, Patologi

2+6 Psykologi, psykiatri/psykosomatik

2 Embryologi

3 Medicin & kirurgi

3 Biomekanik

3 Samtalsmetodik

4+5 Ortopedi och röntgen

4 Farmakologi

5 Neurologi

5 Dermatologi

5 Reumatologi

5 Ekonomi/juridik

7 Ö/N/H, Odontologi, Oftalmiatrik

7 Gynekologi

7 Medicinsk etik

7 Pediatrik

7 Geriatrik

8 Socialmedicin

Smärta 7,5p

4 Smärtfysiologi


Självklart är det inte gratis att studera! Och det tycker inte heller staten som inte finansierar NPH något! (tror det är så det fungera) Så då måste vi studenter betala utbildningen själva och planen ser ut som nedan!


Läsår ett: 84 000 kr
Läsår två: 89 000 kr
Läsår tre: 92 000 kr
Läsår fyra: 95 000 kr
TOTALT: 360 000 kr

Men som tur är har vi CSN som är beredda att låna oss studerande 80% av beloppet och någon annan bank (har inte koll på vilken nu) kan gå in med resten.

Men redan nu den 3/4 skall det börjas! Då börjar det första delen av tre delkurser av preparandkuren som hålls av och på skolan. De två andra börjar 17e respektive 24e och kostar 500 kr stycket och då får man en liten försmak av vad det är man ger sig in på när man söker till nph plus att det är merriterande! Det ska bli mycket spännande!

Inga kommentarer: