tisdag 13 januari 2009

Zeitgeist?


Jag vaknade runt halv nio i går morse som vanligt. Åt frukost som vanligt, och satt mig vid datorn som vanligt. På Facebook har en gamal bekant, Kim, sänt en invite till en grup som heter Zeitgeist. Jag tänkte som vanligt bada avböja erbjudandet som jag alltid brukar göra, dock sa någonting åt mig att kolla in vad det hela handlade om ändå. Så jag gick in på sidorna och det stod någonting om en rörelse..."sekt" tänkte jag? Med det stod också om Zeitgeist the Movei. Så i min lathet för att läsa skippade jag all text och begav mig mot en länk till youtube. Det slutade med att jag satt och tittade på fyra timmar dokumentär i två olika filmer.

Det var en dokumentär om...mycket. Framförallt U.S.A och några punkter ur hur saker och ting fungerar. Hela idén, som jag förstod det, menar att vi (men framförallt usa) lever i ett pengastyrt samhälle, där pengar skapas ifrån ingenting alls och alla skuldsätter sig. Han, skaparen av Zeitgeist, Peter Joseph, pratar också om kristendomen och hur den är skapat för att hålla folk i chakt. Dom inehåller även en information om 9/11 händelsen och ganska intressant fakta.

Det är en kontroversiell film som ger en helt annan inblick i samhället. Jag ska inte skriva mer om filmerna då jag inte tycker att jag skulle göra filmerna rättvisa utan uppmuntrar alla att ta sig tid att titta på dessa dokumentärer.

http://www.zeitgeistmovie.com/

Jag hittade även en namninsamlign för att Zeitegeist dokumentärerna ska visas på SVT.

http://www.namninsamling.com/site/list.asp?id=3313

Inga kommentarer: